Et domæne navn er et område på internettet hvor du har mulighed for at præsentere din virksomhed og jeres ydelser. Et domæne er styret af et ( ”Top Level Domain også kendt som TLD” ) – som f.eks. kan være .dk .se eller .com. Et eksempel på et domæne kan være politi.dk. Du har med et domæne mulighed for at både at åbne din egen online butik med salg af varer direkte på nettet, men du har også mulighed for at lave en hjemmeside som blot fortæller helt kort om virksomheden og hvad i laver.
Hvordan får man et domæne ?
Du kan erhverve et domæne ved at blive registreret som ejer af et domæne hos en autoriseret udbyder – i Danmark falder rettighederne til .dk domæne til organisationen Dk Hostmaster, som dagligt drives af ” Foreningen Af Dansk Internet Udbydere ” under syn fra den Danske stat. Man kan ikke registrere et domæne direkte hos DK Hostmaster, dette SKAL gøres gennem en autoriseret udbyder som er godkendt af DK Hostmaster til at registrere domæner. Når du får en registrant til at registrerer et domæne for dig som eksem. ” virksomhed.dk ” sker der det at registranten giver Dk Hostmaster besked om at du har foretaget en indbetaling for domænet, derefter tjekker Dk Hostmaster om dit domæne er ledigt, hvis domænet er ledigt bliver du derefter tildelt domænet som automatisk bliver tilknyttet til din ansvarlige udbyder.
Hvorfor skal jeg have et domæne ?
Du skal have et domæne navn for at fremstå troværdigt på internettet både over for dine kunder – men også overfor nye eventuelle kunder. Du kan via. Dit domæne præsentere dine produkter eller fortælle lidt om din virksomhed og hvad i beskæftiger jer med. Du vil typisk ligge lidt billeder ind samt dine kontakt informationer. Så eventuelle interesserede emner vil tage kontakt til dig, hvis de finder din virksomhed eller produkt relevant. Du skal samtidig have et domæne for at få en unik e-mail adresse, når du får et domæne kan du nemlig også lave en e-mail adresse som hedder lige det du ønsker. Det kan f.eks. være ” soren@virksomhed.dk ” eller ” bogholder@virksomhed.dk ”, dermed kan du tildele alle dine ansatte i virksomheden deres helt egen og unikke e-mail adresse, som gør jeres arbejde online endnu mere troværdigt.